18.09.2015

Veggie: risotto z pieczonymi buraczkami



Lubicie gotować? Bo ja bardzo:)
I bardzo mnie cieszy moda na gotowanie, która  zapanowała od kilku lat, na niemal całym świecie. 
Dzięki temu, że gotowanie stało się powszechne i wszechobecne, powstała niezliczona ilość pozycji poświęconych sztuce kulinarnej: pięknych książek kucharskich, kulinarnych blogów, programów telewizyjnych z udziałem mistrzów i pretendentów do tytułu szefa kuchni. Jest w czym wybierać i szukać- nie tylko inspiracji do przygotowania wyrafinowanych potraw na eleganckie przyjęcia, ale i codziennego gotowania dla rodziny. 
Zresztą tak naprawdę ten drugi wariant jest chyba znacznie trudniejszy, bo zaproszonym gościom wypada pochwalić to, co podano na stół, natomiast rodzina, a przede wszystkim dzieci, to najsurowszy krytyk kulinarny:)
Na dodatek to, co gotujemy dla dzieci musi być nie tylko smaczne, ale też bardzo zdrowe.
W końcu czym skorupka za młodu...
Dodatkowa trudność pojawia się kiedy nasze dziecko oznajmia nam, że postanowiło "od dzisiaj" zostać wegetarianinem. 
A my o wegetarianizmie mamy dość mgliste pojęcie i nagle w kilka dni musimy przeprogramować domową kuchnię na nieco inny sposób gotowania: żeby było nie tylko smacznie i zdrowo, ale też "veggie"
Pewnie się domyślacie, że takie zadanie dostałam też i ja:) Dokładnie przed trzema miesiącami moja Maja postanowiła, że będzie wegetarianką, a ja nie miałam innego wyjścia jak tylko się zgodzić i ustalić nowe menu. Menu nie tylko dla niej, ale również dla wszystkich domowników, bo trudno w dużej rodzinie gotować dla każdego coś zupełnie innego. Musiałam nauczyć się w jaki sposób łączyć wegetariańskie posiłki dla Mai (i w efekcie po kilku tygodniach dla mnie też:)) z obowiązkową porcją mięsa dla chłopaków. 
 Po trzech miesiącach szukania ciekawych, a przy tym dobrze zbilansowanych dań dla jedenastolatki, odkryłam mnóstwo  niezwykłych smaków i zaskakujących  potraw z kuchni całego świata. A ponieważ czuję, że powoli przechodzę na poziom "veggie expert", więc postanowiłam podzielić się z wami kilkoma sprawdzonymi przepisami. 

Dzisiaj zatem jako pierwsze moje ulubione risotto z pieczonymi buraczkami.
(pieczone buraczki same w sobie są tak pyszne, że warto przygotować ich więcej niż w przepisie)



Risotto z pieczonymi buraczkami

- 1 kg niedużych buraków
- 1 biała cebula
- 350 g ryżu arborio (lub innego do risotto)
- 1 litr bulionu warzywnego
- kieliszek czerwonego wina
- oliwa
- 2 łyżki masła
- 2 łyżki świeżo startego parmezanu
- gałązka świeżego rozmarynu i trzy gałązki świeżego tymianku
- cukier, pieprz i sól (ja użyłam soli Nicolas Vahe z dodatkiem buraka i szalotki)

Rozgrzać piekarnik do 180 st. C, buraczki obrać, pokroić na ćwiartki, posypać cukrem, solą, skropić oliwą i piec ok 30-40 minut. W tym czasie w głębokim rondlu rozgrzać 2 łyżki oliwy, zeszklić pokrojoną drobno cebulę, wsypać i ryż i smażyć przez kilka minut aż ryż wchłonie oliwę. Dodać posiekany tymianek i rozmaryn, wlać wino i znów chwilę gotować, żeby ryż je wchłonął. Potem porcjami dodawać bulion, co chwilę mieszając. Po około 20 minutach, kiedy ryż stanie się miękki dodać 3/4 buraczków, wymieszać, dodać masło i parmezan. Ozdobić pozostałą częścią buraków, igiełkami rozmarynu i podawać ciepłe.
Jeśli zostanie trochę takiego risotto z obiadu,  następnego dnia pakuję je do pojemnika i mam doskonały zimnu lunch. 
Dla moich mięsożerców do tego dania piekę pierś z indyka faszerowaną szpinakiem i fetą





















Smacznego i miłego ostatniego weekendu lata!






18 komentarzy :

  1. Bardzo dziękuję za przepis, na pewno go wypróbuję i liczę na kolejne :) W moim domu zdecydowanie jest zbyt mało wegetariańskich posiłków...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że warto jeść wegetariańskie dania. Ja jem ich znacznie więcej od kiedy gotuję w taki sposób dla Mai, a przez to też znacznie mniej mięsa i czuję się świetnie:)

      Usuń
    2. Kalinko, odkąd jem niewiele mięsa czuję się znacznie lepiej i znacznie lżej :)
      Powodzenia życzę Tobie i Mai :)

      Usuń
  2. Risotto wyglada swietnie :-) zdjecia kusza by wyprobowac przepis :-) Zrobie koniecznie.. tylko sobie zweganizuje:-P
    gratuluje corci podjecia tak dojrzalej decyzji i tego, ze ma tak madra mame ktora podeszla do tego w tak pozytywny sposob :-)
    pozdrawiam cieplo :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Podoba mi się to słowo "zweganizuję":) Póki co nie zgodziłam się na całkowicie wegańskie potrawy- Maja ma dopiero jedenaście lat, zaczyna dojrzewać i niektóre składniki diety są w tym wieku nie do zastąpienia.

      Usuń
  3. Biorę przepis,bardzo apetyczne.:))

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepis wart spróbowania.Jak zwykle piękne zdjęcia. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nic nas tak nie rozwija kulinarnie jak sprostanie nowym wyzwaniom;) Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  6. u mnie włąsnie pachnie ciasto, choć każdego dnia fanem gotowanie nie jestem, to mam dni, że podejmuję wyzwania. Te buraki za mną chodzą już jakiś czas... :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Mnie też bardzo cieszy moda na gotowanie i mnogość pięknych książek kulinarnych na rynku. Wegetariańskie posiłki to wyzwanie i jak widać nowe odkrycia kulinarne ;) Pozdrowienia ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Oj ja to nie wyobrażam sobie jedzenia dań tylko bez mięsa, dobrze, że u mnie są sami mięsożercy :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kalinko! a jak remont mieszkania córki nad morzem ? czekam i czekam,obiecałaś nam zdjęcia :)
    Buraczki uwielbiam więc danie zrobię.
    Pozdrawiam serdecznie
    Ania
    Zapraszam do nas :)

    http://widzialam.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę Ci się wyżalić:) Remont miał sie skończyć 31 lipca- tak obiecala ekipa remontowa. Termin co jakiś czas przesuwał się o tydzień, dwa… Ostatnia wersja jest taka, że oddadza nam mieszkanie 3-go pażdziernika;)

      Usuń
  10. Super przepis, trzeba go koniecznie wypróbować i podać mężowi z..kurczakiem :-) Mój mąż dużo ćwiczy i bez mięsa się nie obędzie.Ale ryż jada, więc trochę zmienię menu.Z burakami jeszcze nie jadł.Pozdrawiam serdecznie :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. So this is the legendary Risotto with roasted beets that they are talking about. I will to try it. Thanks for the recipe!

    http://teflstore.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Od jakiegoś czasu mam smaka na buraka ;-) Jadłabym to cały czas, risotto wygląda przepysznie, na pewno wypróbuję przepis

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kalinka