18.01.2013

Porridge / owsianka

Ręka do góry- kto lubił w dzieciństwie owsiankę?!
Nie widzę lasu rąk:))
 Ja tak bardzo nie lubiłam owsianki, że obrzydliwe wydawało mi się nawet samo słówko porridge, kiedy uczyłam się go na angielskim...
Złe zdanie o płatkach owsianych zmieniłam dopiero po wielu latach, kiedy zaczęłam robić sobie słynną surówkę piękności Heleny Rubinstein, której bazą są między innymi płatki owsiane
(w tej surówce nie są tak rozgotowane jak w owsiance, a tylko wraz z otrębami zaparzone wrzątkiem i połączone z mnóstwem owoców i orzechów).
Ostatnio bardzo modna stała się także cała dieta owsiana, której bazą są płatki owsiane, a dokładnie- owsianka ( tą dietę stosuje m. in. piękna Beyonce)



Bo to co intuicyjnie wiedziały panie kucharki w przedszkolu, ma też swoje naukowe uzasadnienie: owies zawiera dużą ilość antyoksydantów mających właściwości antynowotworowe i spowalniające procesy starzenia. Dostarcza magnezu, selenu i żelaza oraz witamin: PP, E, B6 (która wspomaga metabolizm komórek nerwowych) i witaminy B1 (zmniejszającej zmęczenie i rozdrażnienie). Owies korzystnie wpływa na stan skóry, włosów i paznokci, obniża poziom cholesterolu, chroni przed miażdżycą, zwiększa sprawność fizyczną i aktywność umysłową. Płatki owsiane to również bogactwo wysokogatunkowego błonnika, który ma świetne właściwości oczyszczające organizm ze zbędnych produktów przemiany materii, co jest przecież podstawą każdej diety odchudzającej.

 Na dodatek owsianka to ciepłe śniadanie, a ciepłe śniadania wiadomo: rozgrzewają, rozbudzają i dają dużo energii na cały dzień.
Po latach wróciłam więc do owsianki, ale przygotowuję ją trochę inaczej niż każe tradycja:
 płatki owsiane mogą być naprawdę pyszne, pod warunkiem, że nie są rozgotowane na kleistą, szarą mazię.



Moja owsianka:

  • 1 filiżanka płatków owsianych (prawdziwych, nie tych błyskawicznych, bo one są pozbawione wielu wartości odżywczych) 
  • 1 filiżanka wody
  • 1-2 łyżki mleka
  • 1 łyżeczka miodu
  • 1 łyżeczka rodzynek
  • 2 orzechy włoskie
  • 4 suszone morele
  • 4 maliny
  • i co tam jeszcze macie, albo lubicie: pistacje, suszona żurawina, truskawki, jagody, borówki, banany, figi, świeży ananas, jabłka, gruszki....
Płatki zalewamy w garnku 1 filiżanką wody i gotujemy na średnim ogniu przez kilka minut, często mieszając i ewentualnie dolewając wody, kiedy owsianka robi się za gęsta lub przywiera do dna, na koniec dolewamy mleko, wsypujemy rodzynki i jeszcze chwilę podgrzewamy.
Posypujemy kawałkami orzechów, pokrojonymi w paseczki morelami i malinami ( ja w zimie mam zawsze zamrożone drobne owoce, które w ciepłej owsiance bardzo szybko się rozmrażają) i polewamy miodem.

Absolutnie bez cukru:)
Jeśli lubicie bardziej słodką, dodajcie więcej miodu.

Jak widzicie moja owsianka nie jest płynna jak zupa, ale gęsta i bardzo kolorowa:)




Miłego dnia!!!



34 komentarze :

  1. Płatki owsiane, gryczane, jęczmienne itd. znam dopiero od kilku lat (mniej niż 10% życia) i uwielbiam, ale tylko w wersji błyskawicznej :) Na śniadanie, kolację, a czasem i na awaryjny podwieczorek - z tartym jabłkiem, miodem i cynamonem... Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja wersja to też kilka minut, a więc błyskawiczna:))

      Usuń
  2. to fakt:) ja kiedyś też za nią nie przepadała, a teraz? teraz wszystko się zmieniło:) no i ten przepis! mmmm, wyborne!!! mogłabym codziennie na śniadanie jeść takie coś i jeszcze tak pięknie podane:))) buziaki

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja jestem dziwoląg, bo od dziecka wszystkie mleczne potrawy lubię;) Od jakiegoś czasu jem takie śniadanie, bo...szybko się je robi i zjada;)Mam płatki mocniej zmielone i zalewam je tylko gorąca wodą. Zazwyczaj dodaję łyżkę dżemu i ziarenka...mi smakuje, ale rodzina się nie przekonała - jak narazie.
    Bardzo ładne zdjęcia! Życzę smacznego i pozdrawiam, Monika

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja próbowałam zalewać tylko gorącą wodą, ale mój brzuch tego nie toleruje, więc gotuje kilka minut i wtedy jest OK:)

      Usuń
  4. mnie też przekonałaś, idę je zrobić:)miłego dnia!

    OdpowiedzUsuń
  5. Kurcze wygląda imponująco, chyba się przekonam w twoim wydaniu musi być dobra:)
    Miłego dnia:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja też jestem bardzo owsiankowa: dodaję namoczone i zmiksowane płatki do niektórych zup, jem też takie śniadanka, angielskim sposobem można nie gotować owsianki, wieczorem wystarczy zalać mieszankę owsianki i ziaren plus owoce suszone i rano można zajadać, ciastka owsiankowe-super
    bardzo smakowite zdjęcia

    OdpowiedzUsuń
  7. wyglada apetycznie , nawet bardzo , a ja jakos nie mogę się przełamać chyba muszę spróbować :) ilość witamin mnie pzekonuje tym badziej że ciągle walczę z brakiem magnezu i potasu . pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. ja nie lubilam kiedyś.
    teraz za to wszystkie rodzaje owsianek, jaglanek kocham i uwielbiam:)
    lepiej mi po nich!

    OdpowiedzUsuń
  9. Viola - jeśli smakuje tak jak wygląda .... a wygląda obłędnie( zdjęcia cud!!!) ... to chyba zacznę owsiankować ;)))hihihi
    Buziaki i udanego dnia :**

    OdpowiedzUsuń
  10. Na Twoich zdjęciach owsianka rzeczywiście zmienia oblicze :0),ale tak jak napisałaś wszystko zależy od przyrządzenia. Ja bardzo lubię wszelkiej maści ciastka owsiane i naiwnie sobie wmawiam,że są mniej kaloryczne :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mniej kaloryczne to pewnie nie są, ale na pewno są zdrowsze niż te z mąki:))

      Usuń
  11. Normalnie wpraszam sie do Ciebie na drugie sniadanko:))))))***

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zapraszam- owsianka będzie gotowa w 5 minut:)

      Usuń
  12. Jadam od dziecka podobną surówkę, w wersji bez gotowania. Płatki zalane mlekiem w temperaturze pokojowej, mogą postać przez noc, ale ja lubię takie bez namaczania, do tego utarte jabłko, łyżka miodu, odrobina cytryny. Ten zestaw podstawowy wygląda może mniej kolorowo, ale jest dla mnie najpyszniejszy, lubi go też mój mąż i synowie. Ja akurat nie lubię dodawać owoców jagodowych, ale może to kwestia przyzwyczajenia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja o namaczaniu wieczorem nie pamietam dlatego wole kilka minut gotować:)

      Usuń
  13. Na szczęście w dzieciństwie nkt nie kazał mi jeść owsianki i nie zanm jej samku do dziś:-) Ale Twoja, z tymi malinkami, wygląda tak pysznie, że chyba się skuszę:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To miałaś naprawdę szczęśliwe dzieciństwo:)

      Usuń
  14. Ależ mi narobiłaś smaka ;) a tak dawno nie jadłam... mmm ;) mniam!

    OdpowiedzUsuń
  15. Mój M ostatnio zajada się owsianką...całkiem na sucho :)
    Dodatki podobne stosuje jak Ty...śniadanie zajmuje mu 30 min...;)
    Ja się na razie przyglądam...;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owsa na sucho chyba bym nie dała rady:) Nawet przez 30 minut:)))

      Usuń
  16. A widzisz, ja w dziecinstwie nie!!! A teraz tak!!! Nawet dzisiaj na sniadanko mialam pychotka porridge (tylko ja lubie posypana z deczka cacao)
    Sciskam mocno!

    OdpowiedzUsuń
  17. Kalinko kochana, na takiej diecie mogłabym być :))).

    Buziaki posyłam :*

    OdpowiedzUsuń
  18. Po raz pierwszy od wielu lat zatęskniłam do poranka :) Jutro robię -płatki czekają już od paru tygodni :) Owsianka rules :)

    OdpowiedzUsuń
  19. wygląda cudownie! muszę spróbować. Ostatnio sobie zrobiłam, ale nie wyszła mi jakoś zachęcająco. zmieniam to!

    OdpowiedzUsuń
  20. zapraszam do siebie : http://madllin.blogspot.co.uk/ :))

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo lubię owsiankę, a nawet otręby owsiane gotowane na mleku. Ciepłe śniadanko w zimie ma dobre strony i masz rację, mnóstwo składników odżywczych....
    pozdrawiam
    marta

    OdpowiedzUsuń
  22. Very cool blog. Interesting posts. ;)
    Nice atmosphere guests with you here on the blog. ;]
    Yours. Have a nice day. !

    Follow me on facebook fanpage and blog
    I'm very concerned about this, please. :)
    https://www.facebook.com/pages/In-another-light/413836138693856

    OdpowiedzUsuń
  23. Smacznie wygląda, więc jutro na śniadanie zrobię podobną :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Kiedy mieszkalem w stanach codziennie na sniadanie jadlem owsianke i wlasnie slodzona miodem! Jest pyszna i z Twojego przepisu jest taka sama.

    OdpowiedzUsuń
  25. Owsiankę jadam rano i wieczorem. Wchodzi ona w skład mojej diety treningowej, bo jest doskonała jako spalacz tłuszczu. By urozmaicić to danie rozmrażam maliny i truskawki (kupuję gomarowskie mrożone) i dodatkowo kroję w plastry banana, całość mieszając z owsianką. Coś wspaniałego, polecam :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kalinka