17.10.2011

MET




Wytłumaczę się teraz z mojej małej aktywności blogowej w ten weekend.

Otóż ma ona związek z Metropolitan Opera...
Jak już kiedyś pisałam (tutaj) jestem fanką opery, a Metropolitan Opera w Nowym Jorku jest mekką dla każdego miłośnika muzyki operowej. Największe światowe gwiazdy, najsławniejsi reżyserzy, doskonała orkiestra prowadzona przez znanych dyrygentów, olśniewające scenografie wystawianych oper, wspaniałe kostiumy - wszystko to sprawia, ze każdy spektakl jest wydarzeniem.
Jednak z powodu odległości jaka dzieli nas od USA wyprawa na kolejne premiery do MET jest raczej mało możliwa. Ale jak to mówią- nie przyszła góra do Mahometa, przyszedł Mahomet do góry (if Mohammed will not go to the mountain, the mountain must come to Mohammed)...
I to w sensie dosłownym- dzięki technologii Live in HD, dzieki której w tej samej chwili widzowie na całym świecie mogą "na żywo" oglądać przedstawienia z Metropolitan. Transmisje można oglądać w 1200 teatrach i kinach 42 krajów na świecie.
Ja mam to szczęście, że w Łodzi Filharmonia Łódzka jako pierwsza w Polsce zaczęła transmitować spektakle z MET, więc od kilku sezonów jeden lub dwa razy w miesiącu czuję się jakbym była w Nowym Jorku... 
Transmisje odbywają się w technologii High Definition, na ogromnym ekranie o wymiarach 6x11 m, przy użyciu nowoczesnego systemu transmisji dźwięku Dolby Digital 5.1 Surround.

Do Łodzi dołaczyły tez później inne miasta:
Lista kin i teatrów z Live in HD w innych krajach dostępna jest tutaj





W ten weekend, na rozpoczęcie kolejnego sezonu transmisji, Metropolitan zaprosila nas na operę "Anna Bolena" Gaetano Donizetti'ego w inscenizacji Davida McVicara z cudowną Anną Netrebko w roli tytulowej.




Jest to historia Anny Boleyn, niewinnie skazanej na śmierć żony Henryka VIII, który zakochany w Jane Seymour, pragnie pozbyć się prawowitej małżonki Anny. Knuje więc intrygę, by móc oskarżyć ją o niewierność. Sąd daje wiarę królowi i Anna zostaje niewinnie skazana na śmierć. Ta opera była pierwszym dziełem Donizettiego, które zyskało światową sławę i przyniosło mu prawdziwy sukces. Dopiero później powstały takie dzieła, jak „Łucja z Lammermooru”, „Linda z Chamounix” czy „Don Pasquale”, które ugruntowały jego sławę jako jednego z najsłynniejszych włoskich twórców operowych XIX wieku.





Anna Netrebko- wybitana rosyjska sopranistka jest laureatką głównej nagrody w konkursie im. Rimskiego-Korsakowa w Petersburgu. Już jako 24-latka po raz pierwszy wystąpiła w Stanach Zjednoczonych: na scenie opery w San Francisco. Publiczność The Metropolitan Opera oklaskuje ją od 2002 r. Występuje także na festiwalu w Salzburgu, w londyńskim Covent Garden, Operze Wiedeńskiej, nowojorskiej Carnegie Hall i na wielu najbardziej prestiżowych scenach kilku kontynentów. 



Anna Netrebko jest nie tylko pierwszą divą operową naszych czasow, ale też niezwyklej urody kobietą, zmysłową, inteligentną, z temperamentem i odwagą gwiazdy pop.


Bo ktora inna diva odważyla sie pozowac do Playboya?



 I jaka inna śpiewaczka nagrala DVD z teledyskami? W jednym z nich wykonala „Pieśń do księżyca” – z opery Dworzaka „Rusałka”- pływając na dmuchanym materacu w białym kostiumie kąpielowym.

Sacrum czy profanum?
Jedno jest pewne: "taki głos, w takim ciele zdarza się raz na sto lat"



6 komentarzy :

  1. What a nice event.
    I know this from my town too, bur I never have been there.

    ♥ Franka

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja tez uwielbiam Anne Netrebko - ma niezwykły talent, cudowny głos i wogole jest wspaniała. Dzięki za link do tego teledysku- nie widziałam go wcześniej, a rzeczywiście jest odważny!
    Pozdrawiam
    Anna

    OdpowiedzUsuń
  3. Poczekaj, poczekaj:) czy Ty z Łodzi jesteś?:)

    OdpowiedzUsuń
  4. No właśnie jesteś z Łodzi? To miła niespodzianka. Może jakaś kawka? Byłaś w herbaciarni

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem, jestem moje drogie łodzianką i są momenty (np. takie jak wyżej opisany), że jestem z tego bardzo zadowolona:)
    W górnym prawym rogu jest do mnie mail- tak chyba będzie łatwiej pogadać
    Buziaki

    OdpowiedzUsuń
  6. zupenie sie na operze nie znam i nawt ni wiedziałam o takich wydarzeniach w naszym Amoku :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kalinka