28.07.2011

Indygo

Indygo to niezwykle piękny, bardzo głęboki, ciemny błękit. Kolor według kodu Hex: #4B0082.
Jest to najstarszy znany barwnik organiczny. Już 2500 lat przed naszą erą używany był w Chinach, starożytnym Egipcie, w Rzymie i na Krecie. Wtedy ze względu na swoje trujące właściwości nazywany był nawet diabelską farbą . Metoda farbowania tkanin barwnikiem uzyskiwanym z liści krzewu indygowca farbiarskiego Isatis tinctoria dotarła do Europy z Chin przez Indie, które przez długi okres były jego największym producentem na świecie. W 1878 roku zsyntetyzowano błękit indygowy, czyli indygo.

Jak wcześniej wspominałam zarówno w Azji, jak i w Europie używano go przede wszystkim do farbowania tkanin.
W Indonezji takich, jak batik czy ikat.


batik



ikat

A w Europie techniką farbiarską opracowaną w XVIIw. Niemczech zwaną Blaudruck, w której za pomocą specjalnych matryc nakłada się indygo na biały len:


blaudruck

współczesne przedmioty zdobione indygo


 Te tkaniny ocudownie grają we wnętrzach- jako plamy czystego intensywnego koloru, podkreślają jego charakter.









4 komentarze :

  1. bardzo ciekawy post, osobiście jestem fanka połaczenia bieli z indygo

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja też uwielbiam to połączenie- nie tylko w tkaninach, ale przede wszystkim w porcelanie...
    Mam trochę takich porcelanowych cudeniek; moze je w końcu obfotografuję, to wtedy pokażę na światło dzienne
    Pozdrawiam serdeczni

    OdpowiedzUsuń
  3. ja mam obrus - pokazałam go piszac posta : "garage sale", ale widzialam ostatnio w sklepie piekne filzanki ze spodkami Ralpha Laurena - chyba musze tam wrocic :o)

    OdpowiedzUsuń
  4. Obrus jest piękny- juz go obejrzałam

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Kalinka